Handel elektronicznie

Handel elektronicznie

Handel elektronicznie
autorem artykułu jest Danuta Kowalczyk

Nowe technologie przenikają także branżę handlową, zupełnie nowe kanały sprzedaży rozwinięte zostały i firmy skrupulatnie je wykorzystują.


Handel elektroniczny (zwany też e-commerce) to wszelkie metody handlu, sprzedaży i dystrybucji z wykorzystaniem środków i urządzeń elektronicznych. Z e-commerce kojarzy się przesyłanie elektronicznej informacji, danych, transfer pieniędzy, marketing dostosowany do tych kanałów komunikacji, serwis a także kreowanie marki.

Korzyści e-commerce
Najważniejsza to oszczÄ™dność – koszty prowadzenia biura sÄ… mniejsze, nie potrzeba takiej iloÅ›ci personelu, obieg dokumentacji jest mniejszy i Å‚atwiejszy do kontrolowania, brak magazynów, prostszy kontakt z klientem.
Mała powierzchnia składu, brak dodatkowych kosztów magazynowania i utrzymywania zapasu. Kontakt nabiera charakteru indywidualnego, model one to one, odwołanie do konkretnych treści, elastyczność firmy, szybkie wprowadzenie udoskonaleń (w serwisach internetowych), uproszczenie infrastruktury i wydajniejszy logistycznie system. Oszczędność czasu, przestrzeni, środków finansowych i wielu innych.

Wady
Towaru nie można obejrzeć, dotknąć, sprawdzić. RoÅ›nie koszt dostarczenia towaru klientowi – indywidualny transport, kurierzy. Brak też uregulowaÅ„ prawnych, które zapewniaÅ‚y odpowiednie prawne rozwiÄ…zania w kwestiach spornych.

Firmy
Gdy przedsiÄ™biorstwa nakierowane sÄ… na indywidualnego odbiorcÄ™, opÅ‚acalne jest dla nich stworzenie serwisu internetowego (przejrzystego, funkcjonalnego i dostosowanego do odbiorcy). Stworzenie serwisu pozwala na obniżenie kosztów i bezwÅ‚adnoÅ›ci firmy – wprowadzenie zmian, testowanie, modyfikacje i integracja miÄ™dzy kolejnymi dziaÅ‚ami firmy jest Å‚atwiejsza i efektywniejsza. Można oferować klientom różne udogodnienia – choćby kredyty kupieckie. Z czasem dziaÅ‚ e-handlu staje siÄ™ dla niektórych firm podstawowÄ… drogÄ… kontaktu z klientem. GdzieÅ› po Å›rodku mieÅ›ci siÄ™ dziaÅ‚ e-commerce jako ciekawy kanaÅ‚ penetracji rynku. E-sklep oferuje swoje usÅ‚ugi codziennie, nawet wieczorami, bez koniecznoÅ›ci wychodzenia z domu i tracenia czasu na dojazdy i porównywanie ofert innych sklepów. Klient ma dostÄ™p do tego za poÅ›rednictwem przeglÄ…darki internetowej – szybko i sprawnie.
Nikt też nie zmusza klienta do szybkiego podejmowania decyzji – można towar dodać do koszyka, obejrzeć, porównać z innymi i dopiero podjąć decyzjÄ™. Przy podjÄ™ciu decyzji istotne sÄ… rozwiÄ…zania serwisowe, obsÅ‚uga posprzedażna – jej jakość i niezawodność.

Klient
Wg raportu „E-commerce 2007” firmy badawczej Gemius S.A. wiÄ™kszość internautów jest Å›wiadoma, że może korzystać z usÅ‚ug e-sklepów. Ponad poÅ‚owa skorzystaÅ‚a z zakupów on-line, zaÅ› co trzeci chce kupować częściej. Problemy, z którymi siÄ™ spotykajÄ… najczęściej to: dÅ‚ugość czasu dostawy (zależna od kurierów i sposobu przesyÅ‚ki) i trudnoÅ›ci z poszukiwaniem produktu.

Wnioski na przyszłość

Klient oczekuje szybszej obsÅ‚ugi, wrÄ™cz priorytetowej, rozwiÄ…zaniem mogÅ‚aby być dodatkowa opÅ‚ata za przyspieszenie realizacji zamówienia. Problemem jest również maÅ‚a klarowność niektórych serwisów – poszukiwanie konkretnego produktu zajmuje dużo czasu, wynika to czÄ™sto z pomyÅ‚ek w konkretnych nazwach, modelach, chociaż to zdarza siÄ™ coraz rzadziej. Opracowana dobrze baza produktowa – z logicznym podziaÅ‚em, instrukcjÄ… dla klienta, zapewniÅ‚aby Å‚atwiejszÄ… obsÅ‚ugÄ™ i jednej i drugiej stronie. Specyfikacja produktowa czasem jest też zbyt ogólna, produkt którego nie można zobaczyć i dotknąć powinien mieć przynajmniej podanÄ… dokÅ‚adnÄ… specyfikacjÄ™ lub odesÅ‚anie na stronÄ™ producenta. Niezadowolenia z produktu dotyczy z reguÅ‚y wyglÄ…du – nie ten kolor, nie ten sam deseÅ„, materiaÅ‚ – niestety zdjÄ™cia czÄ™sto majÄ… adnotacjÄ™, że towar otrzymany może różnić siÄ™ od towaru na zdjÄ™ciu, a klient nie zwraca na to uwagi, a potem żaÅ‚uje. Reklamacja – wnoszenie reklamacji to kolejna przesyÅ‚ka, telefony i dÅ‚ugotrwaÅ‚ość procesu.
Jednak prawie połowa klientów jest zadowolona z usług serwisów zakupowych. Dbałość o klienta, dobre kontakty z nimi owocuje w przyszłości. Bo w internecie złe informacje o danym kontrahencie roznoszą się z szybkością dźwięku i trudno czasem poprawić ten obraz. Zaś dobre e-serwisy przyciągają kolejne rzesze wiernych, zadowolonych kupujących.

--
Danuta Kowalczyk, www.kariera.com.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Bezpieczne inwestowanie, jakich błędów nie popełniać?
Zalecenia eksploatacyjne dla użytkowników instalacji LP
Targi - telekomunikacja i monitoring
Nowinki technologiczne w nauczaniu
Ogrodzenia i bramy na działce